Nawet osoby całkowicie zielone w tematyce tworzenia i zarządzania stronami internetowymi z pewnością słyszały o tajemniczym słowie CMS. Co właściwie ono oznacza i czy warto zaprzątać sobie tym głowę? Spieszymy z odpowiedzią.
Content Management System – tak oto brzmi pełne rozwinięcie skrótu CMS. Dosłownie oznacza to „System Zarządzania Treścią” i, jak możemy się już domyślić, mamy do czynienia tutaj z pewnym typem panelu administracyjnego strony internetowej. Dzięki niemu możemy w wygodny, prosty i intuicyjny sposób zarządzać tym, co będzie ostatecznie widoczne na naszej stronie www. Możemy aktualizować informacje, dodawać nowe treści, zdjęcia, filmiki, wstawiać dodatkowe pozycje w menu itd.
Dzięki CMS-owi nie musimy zatrudniać programisty ani żadnego tech-guru, ponieważ zdecydowaną większość rzeczy jesteśmy w stanie zrobić z naszą stroną www w pojedynkę. CMS jest niezwykle przyjazny dla Użytkowników, nawet tych początkujących. Nie wymaga znajomości programowania. Często wystarczy po prostu kliknąć na odpowiednie miejsce, czy wybrać daną pozycję z menu, by uzyskać spodziewany efekt. Zdecydowana większość tych systemów jest darmowa, nie oznacza to jednak, że samo założenie strony internetowej będzie przez to tańsze. Firma, którą wynajmiesz i tak musi najpierw wybrać odpowiedni dla nas system, zainstalować go, skonfigurować i dostosować do naszych spersonalizowanych potrzeb.
Obecnie spotkamy 3 rodzaje systemów CMS: CMS Open Source (oparty o otwarte kody źródłowe, udostępniane za darmo), systemy o zamkniętym kodzie źródłowym (tworzone przez indywidualne firmy na potrzeby ich własnych klientów) oraz systemy hostowane (gdzie rejestrujemy się na stronie usługodawcy oferującego gotowe szablony stron www). Wybór odpowiedniego systemu zależy od naszych potrzeb. Jeśli np. chcemy postawić sobie prostą i zarazem efektowną stronę warto skorzystać z systemów hostowanych. Jeśli chcemy mieć na naszej stronie dużo wtyczek i dodatkowych, bardziej skomplikowanych funkcji, to powinniśmy postawić na CMS Open Source.
CMS to oszczędność czasu, finansów i nerwów. Narzędzie to powinno zadowolić wszystkich, którzy chcą prowadzić komercyjną stronę www lub używać jej do celów hobbystycznych. Jeśli planujecie często dodawać na stronę nowe treści, na bieżąco informować Użytkowników o promocjach i zmianach cen, dodawać kilka razy w ciągu miesiąca zdjęcia, filmiki, artykuły – CMS to narzędzie idealne dla was. Można dzięki niemu zbierać też adresy e-mailowe klientów, aby docierać do nich z ofertą, co szczególnie powinno przydać się małej i średniej wielkości sklepom. Blogerzy z kolei docenią z pewnością szybkość, z jaką mogą wstawić świeże wpisy na stronę www.
Jednak lokalne firmy, które po postawieniu strony www w zasadzie nie będą dokonywały w przyszłości żadnych istotniejszych zmian w jej wyglądzie i zawartości, czy nie będą prowadziły bloga firmowego, mogą spokojnie obejść się bez CMS-a i nie wydawać pieniędzy na jego wdrożenie. Z systemu zarządzania treścią nie powinni też raczej korzystać ci, którzy chcą posiadać bardzo dużą stronę internetową. Wymogi odpowiednich zaawansowanych zabezpieczeń i częstych aktualizacji mogą przerosnąć możliwości, jakie oferuje CMS.