Jeśli posiadacie własną witrynę internetową, zamierzacie ją akurat założyć lub zlecić prace nad nią firmie zewnętrznej, to zapewne spotkaliście już się z określeniem „responsywności stron www”. A skoro czytacie ten artykuł, oznaczać to może jedynie, że chcecie się dowiedzieć, o co w tej całej responsywności chodzi. No to już wyjaśniamy.
Ale o co chodzi?
Strona responsywna (RWD) to taka, która będzie przyjazna dla smartfonów, tabletów, telewizorów oraz innych tego typów urządzeniach, nie będących komputerami stacjonarnymi i laptopami. Znaczy to tyle, że witryna www będzie wyświetlać się poprawnie na dużych i małych ekranach oraz zwiększy ilość czasu, jaki Użytkownicy spędzą na twojej stronie. Responsywność może również pomóc w poprawie rankingu w wyszukiwarkach, czyli wpłynie pozytywnie na SEO.
Pewnie z własnego doświadczenia znacie sytuację, gdy na telefonie komórkowym wchodzicie w wybraną stronę internetową, i okazuje się, że ma ona niedopasowane do ekranu waszego smartofnu układy elementów. Wszystko się rozłazi, trzeba przewijać stronę w tę i we w tę, niektóre pozycje menu wydają się być zbyt duże, inne zbyt małe. Taka strona jest właśnie nieresponsywna., nie odpowiada potrzebom urządzenia, z którego korzysta użytkownik.
Dlaczego moja strona powinna być responsywna?
Statystyki pokazują jasno – ponad 60% ruchu w Internecie odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. To właśnie przy pomocy komórek ludzie wchodzą na twoją stronę, sklep internetowy lub portal i zapoznają się z tym, co masz im do przekazania. Musisz więc koniecznie dostosować się do ich wymagań i oczekiwań. Musisz mieć responsywną stronę www. Żyjemy w społeczeństwie wieloekranowym. Dlatego istotne jest, żeby twoja witryna była widoczna na jak największej liczbie urządzeń, ponieważ nigdy nie wiesz, z którego z nich ktoś będzie korzystał.
Nie przepłacaj
Zaprojektowanie i utrzymanie w użyciu oddzielnych stron dla odbiorców mobilnych i stacjonarnych może okazać się kosztowne i niepraktyczne. Dlatego stawiając na responsywność, stawiamy na zaoszczędzenie pieniędzy. Po co płacić za dwa produkty, skoro możemy z powodzeniem wykorzystywać tylko jeden?
Bądź elastyczny
Jeśli posiadasz responsywną stronę internetową jesteś w stanie szybko i skutecznie wprowadzać na niej zmiany. Nie musisz się martwić o to, że na komputerze dana rzecz będzie prezentowała się znakomicie, a na komórce nie za dobrze. Nie mówić o tym, gdy trzeba będzie poprawić błędy w tekście. Zaoszczędzisz sobie podwójnej pracy.
Przekonaj Użytkowników do siebie
Tzw „user experience” jest kluczowy dla osób prowadzących strony www. Jeżeli chcesz, aby ludzie lubili Twoją swoją stronę, chętnie ją odwiedzali i chcesz, aby była łatwa w użyciu, musisz sprawić, by była ona responsywna. Nie ma innej drogi. Jeśli ktoś odwiedzi Twoją stronę internetową na urządzeniu mobilnym, a wczytanie jej zajmie dużo czasu, do tego zdjęcie będą w nieodpowiedniej rozdzielczości…cóż, nie masz dużych szans na sukces. Twoja strona wyda się nieprofesjonalna, podobnie jak produkty i usługi, które, być może, chcesz proponować. Jeśli jednak zapewnisz Użytkownikom odpowiednie wrażenia estetyczne i nawigacyjne, to z pewnością zapamięta Ciebie, jako osobę godną jego uwagi.
SEO a responsywność
Optymalizacja wyszukiwarek, lub SEO, jest strategią używaną przez wiele firm, aby pomóc zwiększyć się w rankingu stron wyszukiwania Google. Im bliżej miejsca na szczycie, tym większa szansa, że znajdzie cię potencjalny klient. Odpowiedni projekt może pomóc w SEO, ponieważ Google, daje pierwszeństwo witrynom internetowym, które są „mobile-friendly”. Należy pamiętać jednak o tym, że jeśli dana osoba korzysta z Google na laptopie bądź komputerze stacjonarnym, to responywność nie ma jeszcze wpływu na SEO. Cała zabawa zaczyna się, kiedy Użytkownik skorzysta z sieci na swoim smartfonie. Wtedy Google lepiej potraktuje strony www, które są responsywne.
Sprawdź, czy twoja strona jest responsywna
Jest wiele narzędzi do testowania stron internetowych pod względem ich responsywności. Jedno z nich znajduje pod tym linkiem: http://rwdtest.pl/