Marketing w wyszukiwarkach to wszystkie działania mające na celu uwidocznienie strony w wynikach wyszukiwania. Podzielić go można na dwie grupy działań: SEO (reklama w wynikach tzw. naturalnych) i PPC (reklama w wynikach płatnych). W tym wpisie postaram się przybliżyć zalety i wady obu tych metod promocji, a także ich połączenia.
SEO (Search Engines Optimalization - optymalizacja wyników wyszukiwania, pozycjonowanie) jest metodą promocji polegającą na zwiększeniu widoczności strony w popularnych wyszukiwarkach. O podstawach SEO pisałem w jednym z poprzednich postów. Jednak podkreślam- są tam tylko podstawy - w zależności od charakteru strony należy podejmować różne działania, które przyciągną użytkowników sieci.
Jedną z elementarnych wskazówek jest rozbudowanie treści strony. Ten zabieg zawsze wpływa korzystnie na pozycję strony w wyszukiwarkach. Niewątpliwą zaletą SEO jest to, że raz dobrze (wy)pozycjonowana strona będzie przynosić korzyści jeszcze jakiś czas po zakończeniu działań pozycjonerskich. Rezultatem kampanii SEO jest także większa ilość odwiedzających Twoją stronę użytkowników, niż przy wykorzystaniu PPC. Natomiast wadą SEO jest wydłużony czas oczekiwania na rezultaty (nierzadko liczony w miesiącach), jak i niepewność efektów - Google bywa przewrotne i strona może zniknąć z wyników wyszukiwania bez (widocznego na pierwszy rzut oka) powodu.
PPC (Pay Per Click - płać za kliknięcie) jest systemem, w którym reklamodawca płaci za reklamę dopiero w momencie, kiedy potencjalny użytkownik odwiedzi jego stronę. Potocznie mówiąc są to linki sponsorowane. Najpopularniejszym w Polsce systemem PPC jest Google AdWords. Reklamy AdWords pokazują się po prawej strony wyników wyszukiwań Google, a także nad nimi. Co prawda klika w nie mniej osób, niż w wyniki naturalne, ale płaci się tylko za kliknięcie. Jakie są zalety PPC? Na pewno są to natychmiastowe efekty kampanii oraz pełna kontrola nad jej kosztami. Wady PPC wydają się być oczywiste - kampania trwa dokładnie tyle czasu, na ile mamy budżet, oraz koszty takiej reklamy są zazwyczaj większe niż w przypadku SEO. Trzeba także wziąć pod uwagę zabiegi konkurencji, która celowo może starać się „wyklikać“ naszą reklamę, by szybciej zniknęła.
Dlaczego warto inwestować swój czas i pieniądze zarówno w SEO, jak i PPC? Wiele osób zakłada, że jedna metoda promocji będzie wystarczająca. Jednak, jak pokazuje doświadczenie, nie jest to prawda. I nie chodzi tylko o zwiększoną liczbę osób odwiedzających. Przy równoczesnym zastosowaniu reklamy SEO i PPC, nasza strona zyskuje na wiarygodności. Przykładowo- jeśli SEO przynosi nam 50 odwiedzin dziennie, to po włączeniu kampanii PPC, która powinna przynosić 20 wejść dziennie, okazuje się, że wejść nie jest 70, lecz 120.
Wnioski wydają się być dość oczywiste - warto reklamować się zarówno w wynikach naturalnych, jak i płatnych. Jeśli Twój budżet jest ograniczony, na początek wybierz do reklamy najprostsze i najtańsze frazy (minimalna kwota za kliknięcie w AdWords wynosi 25 groszy). Warto też zainteresować się płatnymi boxami na portalach społecznościowych, których zasięg poszerza się z dnia na dzień. SEO można robić samemu, a w PPC ograniczać się do najtańszych fraz- do czasu, aż finansowo staniesz na nogi i będziesz mógł sobie pozwolić na droższą (ale dającą lepsze efekty) reklamę.
Gość 8:48, 6 września 2011
Klientów Manifo zapraszamy do skorzystania z oferty obsługi PPC czyli linków sponsorowanych przygotowanej przez firmę e-marka.pl:
http://linkisponsorowane.manifo.com/