Tekst na stronie internetowej

2018-07-12 18:17:34, komentarzy: 0

Zachwycające zdjęcia, odpowiednio dobrane kolory i przyjazny design to wyznaczniki dobrze zaprojektowanej strony www. Jednak te wszystkie zabiegi na nic się zdadzą, jeśli tekst, który przygotujemy dla odwiedzającym naszą witrynę, będzie źle zredagowany i stworzony pry użyciu nieodpowiedniej czcionki.

 

 

Tekst na Twojej stronie internetowej lub aplikacji ma przede wszystkim służyć użytkownikom. Kiedy wejdzie on na witrynę musi bez problemu, szybko odnaleźć najbardziej interesujące go informacje. Nie możemy zarzucać go zbędnymi danymi, które nie pomogą mu w żaden sposób osiągnąć celu. Tekst musi być czytelny, zwarty, musi przyciągać uwagę i odpowiednio się prezentować.

 

Rozmiar czcionki i ilość znaków

 

Specjaliści polecają, aby wiersz tekstu posiadał około 60-75 znaków (komputer) lub 35-40 (smartfony), przy użyciu czcionki wielkości 16px. Jeśli linia teksu będzie dłuższa, to czytający może mieć problem ze skupieniem na niej wzroku. Jeśli z kolei wiersz będzie zbyt krótki, to odbiorca będzie musiał zbyt często skakać wzrokiem, co może go szybko zmęczyć.

 

Kolor

 

Jak łatwo samemu zauważyć najbardziej popularna wersja to czarna czcionka na białym lub szarym tle. Ten sposób prezentowania treści jest najbardziej wygodny dla czytających i najmniej męczący wzrok. Jeśli jednak postawimy na inne kolory, to warto zadbać o to, żeby nie były one za bardzo kontrastowe. Najbardziej istotne informacje na stronie www warto pogrubić albo wyróżnić innym kolorem (ważne, żeby był to kolor, który został już wykorzystany na stronie. Nie zarzucajmy Użytkowników zbyt dużą ilością kolorów, bo może go to zniechęcić)


Rodzaj czcionki


Ogólnie przyjęta zasada mówi, żeby na stronach internetowych używać maksymalnie 3 rodzajów czcionek. Jeśli zdecydujemy się wybrać większą ich ilość to nasza strona internetowa będzie wyglądać mało poważnie i profesjonalnie. Poleca się stosowanie czcionek bezszyfrowych, bo są przejrzyste i dobrze się je czyta z ekranu.  Jedną z najbardziej popularnych i dobrze wyglądających czcionek w tym zakresie jest Verdana, która sprawdza się znakomicie na stronach internetowych o przeróżnej tematyce. Dobrze używać także fontów: Calibri, Arial i Helvetica, czyli tych z grupy San Serif.

Jeśli jednak chcemy nadać czcionce indywidualnego charakteru musimy ją powiązać ze specyfiką naszej witryny. Jeśli np. prowadzimy stronę kancelarii adwokackiej to wybierzmy czcionkę o majestatycznym wyglądzie. Z kolei portal albo blog  dla nastolatków może mieć bardziej „wyluzowaną” czcionkę.


Ułożenie tekstu

 

Wiadomo, że tekst wyjustowany prezentuje się znacznie lepiej niż ten, który nie poddamy temu „zabiegowi”. Jednak żyjemy w czasach, kiedy ludzie korzystają z  Internetu na różnych urządzeniach, więc twój  tekst może nie wyglądać wszędzie tak samo. Warto przetestować wygląd tekstu na komputerze, na komórce i tablecie, zanim udostępnimy go oficjalnie. Jeśli nie będziemy zadowolenie z rezultatu, wyrównajmy tekst do lewej strony.

Tekst koniecznie musimy sformatować. Pamiętajmy o nagłówkach (należy stosować strukturę nagłówków H1, H2, H3), pogrubieniach, kursywach, wypunktowaniach, podziale  tekstu na krótkie akapity czy śródtytułach. Domyślna interlinia w HTM to 15 pt. To wszystko ułatwi to znacznie czytelnikom obcowanie z tym, co dla niego napisaliśmy.

 

 

Kategorie wpisu: Budowa strony
« powrót

Dodaj nowy komentarz

Kreator stron internetowych - strona bez programowania